Satınalma davranışlarının çıkış kaynağı ne
olursa olsun müşteriler çekici bir ortamda
alısveriş yapmak isterler. Bu
ortamın oluşturulabilmesi görme duyusuna renklerle hitap ederek başlar.
Renkler, duygusal ve fiziksel olarak bizleri sandığımızdan çok daha
fazla etkileme gücüne sahiptirler; sakinleştirebildikleri gibi kızdırabilir,
kalp atışlarımızı hızlandırıp açlık duygumuzu
yönlendirebilirler.
Kırmızı İştah açar. O yüzden
dünyadaki gıda firmalarının çoğu logosunda kırmızıyı kullanır. Kırmızı tansiyonu
yükseltir, kan akışını hızlandırır.Aşağıda dikkat ederseniz, Fast foodlar
patates kızartması rengini çağrıştırması için sarı rengide katmışlar.
Lacivert
otoriteyi, verimliliği simgeler. O yüzden dünyadaki firmaların yarıdan fazlası
logolarında laciverdi kullanır. Lacivert giyen kişiler kendilerini çok daha
karizmatik ve inandırıcı hissederler. İnsanların üzerinde başarılı ve güçlü
imajı bırakır.
Pembe
Uyum ,neşe , şirinliğin ve sevginin simgesi. Rahat hissettiren ve dinlendiren
bir renktir. Bu yüzden bazı büyük mağazalar tezgahtarlarına pembe üniforma
giydirir ki, müşteriler kendilerini rahat hissetsin
diye.
Yeşil doğanın ve baharın rengidir. Güven veren
renktir. Yeşil yaratıcılığı körükler. Bu yüzden büyük lokanta mutfaklarında
yeşil tercih edilir. Soğuk renk grubuna giren yeşilin bir başka özelliği ise
zaman kavramı üzerindeki etkisidir. Özellikle dakikaların bize çok daha uzun
geldiği bekleme salonlarında kullanıldığında geçen süreyi daha kısa algılamamıza
yardımcı olacaktır.Bu nedenle kasa kuyruklarında, bekleme salonlarında tercih
edilebilinecek bir renktir. Günümüzde
doğal ve çevre dostu olduğunu vurgulamak isteyen birçok mağazanın ortak noktası
dekorasyonunda yeşil ve tonlarına bolca yer vermeleridir. En yorgun ve stresli
anlarımızda kendimizi hep deniz kenarındaki yemyeşil bir yerde hayal ederiz.
Düşüncesi bile bize ferahlık ve dinginlik verir. Günümüzde giderek popüleritesi
artan “ekolojik ürünler” de doğallıklarını vurgulamak amacıyla en çok yeşil ve
tonlarını tercih etmektedirler; çünkü bu renklerin bize hissettirmiş olduğu en
temel duygu doğallıktır.
Siyah prestij, sofistike, gücü
ve tutkuyu temsil eder..
Renkler mağaza logoları gibi,
Mağaza iç dekorlarında ve ürünlerin ambalajlarında müşterileri etkilemek ve
satınalma gücünü artırmak için pazarlamacılar tarafından renkler özenli
kullanılmıştır.
Süpermarketlerde, temizliği simgelemesi açısından
çoğunlukla beyaz, kirli beyaz ve bej gibi natürel renkler kullanılmıştır.
Kansas Üniversitesi sanat müzesinde bir araştırma için, halının altını
elektronik bir sistemle donatmışlar, duvar rengini beyaz ve kahverengi olarak
değişebilir yapmıslar. Arka fon beyaz kullanıldığında, insanlar müzede yavas
hareket etmiş,
daha uzun süre kalıp, daha fazla alanda dolaşmıslar. Arka fon
kahverengiye döndüğünde
ise, insanlar müzede çok daha hızlı hareket edip,
daha az alan dolaşmış ve müzeyi, çok daha kısa sürede terk etmişler.
Tıpkı müzelerde oldugu gibi mağazalarda da amaç, müsteriyi mağaza içinde
daha uzun süre tutmaktır. Bu sebeple, natürel renkler süpermarketlerde sadece
temizligi simgeledigi için değil, aynı zamanda müşterilerin mağaza içinde daha
uzun zaman geçirmelerini saglamak için kullanılır. Mağazada daha uzun zaman
geçiren müşterinin daha fazla alışveriş yapacağı tahmin edilir.
Hangi
Bölümde Hangi Renk Kullanılmalı?
Canlı Renkler :
Kırmızı, turuncu ve sarı (sıcak renkler); Mavi, yesil ve mor
(soguk
renkler)
Cansız Renkler : Beyaz, kirli beyaz, bej,
krem, Açık kahve, gri, siyah
Pastel Renkler : Pembe, seftali
rengi (sıcak); Lavanta, açık mavi, açık yesil (soguk)
Gıda ve temizlik
ürünleri bölümünde beyaz ve bej gibi natürel renklerin kullanımı yukarıda
açıklanan sebeplerden ötürü dogaldır. Ancak günümüzde süpermarketlerde,
elektronik eşyalardan mutfak eşyalarına, oyuncaklardan kıyafetlere, hatta
mücevherlere kadar pek çok bölüm olduğu görülmektedir. Dolayısıyla, bu
bölümlerde kullanılan fon renkleri veya sergileme araçlarının renkleri farklı
olabilir. Kadın kıyafetleri genellikle canlı ve karısık renklerden oluştuğu
için, fon rengiyle teşhirdeki ürünlerin renklerinin birbirine karışmaması
açısından natürel renkler kullanılır. Soğuk renkler ev döşemesi ve erkek giyimi
bölümünde tercih edilebilir. Erkek kıyafetleri genellikle kahverengi, siyah,
lacivert gibi koyu renklerden oluştuğu için erkeksi ve ağırbaşlı olarak
nitelendirilen soğuk renkler kullanılır. Sıcak renkler, çocuk giysisi, oyuncak
ve elektronik eşyaları satan bölümlerde tercih edilir. Sıcak renkler çocuk
giyimde ve oyuncakta heyecan verici ve eglenceli bir ortam yaratmak için
kullanılırken, elektronik bölümünde ürünlerin pek çoğu küçük elektrikli
aletlerden oluşur ve bunların göze çarpmasını saglamak için kullanılır. Pastel
renkler ise kadın iç çamasırı ve mücevher bölümlerinde tercih edilir. Pastel
renkler, ten ve saç rengine uyumlu oldugu için özellikle kadın iç çamasırlarının
teshir edildigi reyonlarda kullanılırken, mücevherin kendisi parlak oldugu için
mücevher satan bölümlerde pastel renkler kullanılır.
Bu örneklerden de
anlasıldıgı üzere, genelde magazanın dekorasyonunda hakim olan renkleri
ürünlerin türü belirlemektedir.
Bir mağazanın tümünde aynı renkler
kullanılabilir.Bununla birlikte, psikoloji ve pazarlama alanında yapılan
arastırmalar, farklı bölümlerde ürünlerin türüne göre degisik renklere yer
verilmesinin, müsterilerin magaza içerisinde kalma süresini artırdıgını ortaya
koymaktadır. Ancak bölümler arasındaki renk farklılıkları veya diger bir
ifadeyle renk geçisleri oldukça yumusak olmalıdır. Renk geçişleri yumusak ise
müsteriler fon renklerinin bölümler veya reyonlar arasında degisiklik
gösterdiginin farkında olmadan istekle magaza içi ziyaretlerine devam ederler.
Fakat renk geçisleri sert ise, müsteri magaza içerisinde bir köseden digerine
zorla itildigi hissine kapılır.
Yararlanılan kaynak : Doç.Dr.Fatma
Demirci OREL - Cukurova Universitesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder